وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

به گزارش صراط، اين عضو مجلس خبرگان رهبري در دوره تخصصي بصيرت سياسي كه به همت امور فرهنگي معاونت تهذيب حوزه‌هاي علميه با حضور 150 نفر از طلاب حوزه‌هاي علميه سراسر كشور برگزار مي‌شد، در پاسخ به سوالي درباره زندانيان سياسي اظهار داشت: كساني كه در زندان هستند به خاطر انتقاد يا اعتراض آنها نيست و اگر اينها رو به براندازي نمي‌آوردند و تظاهرات مسالمت‌آميز داشتند، مطمئن باشيد، زنداني نمي‌شدند.

وي افزود: اما آنچه ما از اين افراد شاهد بوديم تيراندازي و اقداماتي نظير خلع سلاح پاسگاه نزديك ميدان آزادي و آتش زدن مسجد بود. در نظام اسلامي قرار نيست كسي به خاطر اعتراض زنداني شود و كساني كه در زندان‌اند، نيز به استناد مواد قانوني زنداني شدند. ممكن است مباشرتا اين‌ها نبودند ولي طراحي آنها اتفاقات سال 88 را به بار آورد.

عضو مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان كرد: نظام اسلامي هيچ وحشتي از انتقاد و اعتراض ندارد اما آنچه مهم است اين است كه بايد روش اقناعي براي قانع كردن مخالفان به جد پيگيري شود و يكي از توصيه‌هاي من به صداوسيما نيز در همين راستا است.

خاتمي در پاسخ به سوال يكي از حاضران مبني بر عدم موضع‌گيري شفاف برخي از مراجع تقليد و علما گفت: ما نبايد بزرگان خود را به سبد دشمنان بريزيم، خوشبختانه همه مراجع ما نسبت به فتنه 88 موضع داشتند و صراحتا گفتند كه تضعيف نظام حرام است.

وي در پاسخ به سوالي درباره سوريه نيز اظهار داشت: ايران در خط مقدم تشويق دولت سوريه به اصلاحات بوده است، اينكه دست از رفتار ديكتاتورانه بردارند و به مردم ميدان دهند، اما مساله اين است كه كساني كه به جنگ با نظام سوريه رفتند، مردم سوريه نيستند. آمريكا به صراحت اعلام مي‌كند كه در سوريه دخيل است. امروز، القاعده است كه در سوريه با دولت اين كشور مي‌جنگد و برخي گردان‌هاي آن به نام عمر بن سعد، شمر و يزيد است و معارضان سوريه دقيقا آمريكايي و همفكر آمريكايي‌ها هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: سوريه بهانه است و پس از آن به دنبال عراق خواهند رفت و بسيار مايلند كه بعد از عراق نيز نوبت ايران شود، اما اين آرزو را به گور خواهند بود. سوريه تاوان حمايت‌هاي خود را از مقاومت و ايستادگي در برابر رژيم صهيونيستي را مي‌دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبري در پاسخ به سوالي درباره روابط ايران با عربستان نيز اظهار داشت: من شنيده‌ام كه برخي انتقادات درباره روابط عربستان و ايران را اينگونه پاسخ دادند كه ما نيش به همسايه را درست نمي‌دانيم و سياست دولت اين نيست. اما بايد بگويم كه وظيفه ما نهي از منكر است و اشغال يك كشور نيز يك منكر محسوب مي‌شود. ما شاهد جنايت پشت جنايت هستيم، نهي از منكر ما اگر نيش هم باشد وظيفه است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به رابطه دين و سياست اشاره كرد و گفت: پيش از قيام امام درسال 42 حوزه ما عملا از سياست كنار بود و اجازه حضور به كسي داده نمي‌شد و اگر كسي كار سياسي مي‌كرد يا زنداني و يا تبعيد مي‌شد و يا به شهادت مي‌رسيد. تا آنجا كه براي اينكه يك روحاني را از چشم مردم بيندازند، مي‌گفتند اين روحاني سياسي است.

عضو مجلس خبرگان رهبري خاطر نشان كرد: از خدمات بزرگ امام اين بود كه به مقابله با تز جدايي دين از سياست پرداخت و اين تز را به طور كلي بي‌اعتبار كرد تا جايي كه روحانيت وارد عرصه سياست شد و به تكليف خود عمل كرد. تز عينيت دين با سياست يك مساله سياسي است كه ما براي آن مبنا هم داريم، مبناي آن نگاه به احكام دين است. كسي نمي‌تواند فقه را منهاي كلماتي چون حاكم، ولي امر و ولي فقيه ببيند و اينها همه به معناي سياست است.

خاتمي خاطر نشان كرد: قيام امام حسين (ع) سمبل يك حركت سياسي بزرگ بود و نرمش قهرمانانه امام حسن (ع) و حتي تشكيل حوزه‌هاي علميه از سوي امام صادق (ع) همه حركت‌هاي سياسي بودند.

وي با بيان اينكه ما ديني را عين سياست مي‌دانيم كه دين به سياست خط دهد و نه سياست به دين، اظهار داشت: ما سياست علوي را عين ديانت مي‌دانيم و نه سياست اموي را. سياست منهاي دين و اخلاق سياست لائيك است و سياست لائيك قطعا از دين جدا است.

عضو مجلس خبرگان رهبري با انتقاد از برخي رفتارهاي سياسي گفت: در صحنه سياسي جامعه ما متاسفانه گاهي سياست لائيك به نام سياست ديني به كار برده مي‌شود. نشر شايعات و انتشار اخبار بدون تحقيق ربطي به دين ندارد. برخي قلم به دست‌ها بيشتر دروغ‌مدارند تا راست‌مدار.

خاتمي در ادامه سخنان خود با بيان اينكه 125 شبكه فارسي زبان ضدانقلاب اكنون در حال فعاليت هستند، گفت: بنده سيبل شبكه‌هاي ضدانقلاب هستم و از اينكه مورد هجمه آنها قرار گرفته‌ام خوشحالم؛ چرا كه احساس مي‌كنم حرف‌هايم تاثيرگذار بوده است اما از اين ناراحتم كه چرا در داخل اينگونه رفتار مي‌كنند. يكي از رسانه‌ها خبري از من كار كرده بود به اين صورت كه من گفته‌ام مردم نبايد در برابر گراني‌ها آه بگويند، در حالي كه من چنين حرفي نزده بودم و صحبت من اين بود كه مردم ما همان‌طور كه در طول 33 سال نشان دادند، حسرت يك آه را در دل دشمن خواهند گذاشت.

وي خاطر نشان كرد: ما معتقديم كه دروغ و افترا حتي نسبت به دشمنان ضدارزش و ضد دين است.

اين عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ادامه به موضوع استقلال حوزه‌ها اشاره كرد و گفت: آرمان استقلال حوزه افتخار شيعه بوده، هست و خواهد بود . دانشگاه الازهر مصر نيز اخيرا پيشنهاد كرده است كه مي‌خواهد مستقل باشد چرا كه به ارزش‌هاي والاي حوزه‌هاي شيعي پي برده است.

خاتمي با بيان اينكه امروز نيز حوزه‌هاي ما مستقل هستند، گفت: رهبري در ديداري كه با اعضاي خبرگان داشتند فرمودند "كه از ويژگي‌هاي يك عالم، تشخيص مغالطه از برهان است، برخي استقلال حوزه را به معناي قهر با نظام و ايجاد ديوار بين حوزه و حكومت مي‌دانند كه اين مغالطه است".

وي تصريح كرد: استقلال به اين معناست كه حوزه‌هاي ما در هزينه‌ها، شهريه و برنامه‌هايشان خود تصميم بگيرند و دستوري از حكومت دريافت نكنند. بنده به صراحت مي‌گويم كه شهريه حوزه‌هاي علميه تنها از سهم امام است و رهبري حتي يك ريال از بودجه‌هاي دولتي به حوزه‌ها نمي‌دهند، مراجع نيز تنها از سهم امام شهريه مي‌دهند و يك ريال از بودجه‌هاي دولتي در حقوق طلاب نيست.

عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: بودجه‌هايي كه براي ساخت مدارس حوزوي و مسائلي از اين دست استفاده مي‌شود نيز از حقوق شهروندي است همان‌طور كه دانشگاه‌ها و مدارس از اين حقوق برخوردارند.

خاتمي با بيان اينكه استقلال حوزه به معناي قهر بودن با نظام نيست، خاطر نشان كرد: دولت هيچ امر و نهي نسبت به حوزه ندارد. حوزه‌ها تنها بايد حامي ناصح باشند، حامي ناصح به اين معناست كه نقاط قوت را تقويت كنند و انتقاد سازنده نسبت به نقاط ضعف داشته باشند.

وي همچنين گفت: نظام اسلامي مساوي با دولت‌ها نيست. شان علما برتر از آن است كه توجيه‌گر نارسايي‌هاي دولت‌ها باشند اما بايد توجه داشت كه همه چيز را سياه و سفيد مطلق نديد.

عضو مجلس خبرگان رهبري در ادامه سخنان خود خطاب به طلاب حوزوي با تاكيد بر بصيرت سياسي گفت: نبايد درس فداي سياست شود، اصل در حوزه درس است.

خاتمي افزود: همچنين آشنايي با سياست مقوله جدا از موضع سياسي داشتن است. در موضع‌گيري‌هاي سياسي نبايد بدون اطلاع همه‌جانبه به ويژه كساني كه تريبون در اختيار دارند موضع‌گيري كنند.

وي همچنين تاكيد كرد: گفته‌هاي ما بايد بر اساس حجت شرعي باشد. ما معتقد به قيامت و پاسخگويي در برابر خداوند هستيم. حجت شرعي ما نيز ولي فقيه است. مصلحت دين و دنياي ما در اين است كه در مسير ولي فقيه حركت كنيم.

عضو مجلس خبرگان رهبري در بخش ديگري از سخنان خود درباره نوع برخورد با مخالفان، ضمن تقسيم آن به مخالفان برانداز و مخالفان منتقد گفت: در رابطه با كساني كه به دنبال براندازي نظام هستند اين نظام است كه بايد با آنها برخورد كند و در هيچ نظام ديني يا غيرديني و دموكراتيك يا غيردموكراتيك ميدان براي براندازان باز نمي‌شود. حق مردم اقتضا مي‌كند كه با براندازان برخورد شود.

وي افزود: اما نوع ديگر مخالفان كه مخالفان سياسي هستند، انتقادات و اعتراضاتي دارند كه بايد به آنها با سيره امامان يعني سيره اقناعي برخورد شود يعني تلاش كنيم تا مخالفان را قانع كنيم.

خاتمي در پايان اظهار داشت: حمايت از موضع حق، همواره هزينه دارد. در زمان طاغوت زندان، تبعيد يا شهادت بود و در زمان انقلاب هزينه‌اش شنيدن فحش‌هاي رسانه‌اي است، اما مهم اين است كه ما تكليف خود را تشخيص دهيم و در آن مسير گام برداريم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: شنبه 18 شهريور 1391برچسب:سیاسی , خبری , انتقادی ,اجتماعی - اخبار ویژه - تخریب نظام - اصلاح طلبان - اجتماعی - شبهات - سیاسی - - متفرقه - گوناگون - اهم موضوعات -, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com